همانگونه كه در گامهای پیشین اشاره نمودیم سیستم TPM در حقیقت همان سیستم نت بهرهور به شیوه آمریکایی (كه در سال 1954 معرفی شد) است که در جهت سازگاری با شرایط صنعتی ژاپن در آن بهبودهایی داده شده است ؛ ابتکار محوری و حساس در اصول TPM این است که اپراتورها خودشان به امور اصلی و اولیه نگهداری و تعمیرات ماشینهای خودشان میپردازند . در نت بهرهور فراگیر نتایج حاصل از فعالیتهای صنعتی و تجاری به صورت اعجابانگیزی بهبود یافته و سبب ایجاد یك محیط كاری با بهرهوری بالا ، شادیآفرین و ایمن با بهینهسازی روابط بین نیروی انسانی و تجهیزاتی كه با آن سر و كار دارند ، میگردد . از زمانیکه اولین اسناد در زمینه سیستم نت بهرهور جامع (TPM) ارائه گردید بیش از سی سال میگذرد . نسخه اول سیستم TPM به مدل Nakajima (از بنیانگذارانTPM ) مشهور بوده و تا سال 1989 نیز در اصول پنجگانه آن تغییری داده نشد . با تغییر نگرش در سیاستهای کلان TPM ، ویرایش دوم و سوم سیستم مذکور در طول سالهای 1989 تا 1994 توسطT. Suzuki ارائه گردیده که یکی از ویژگیهای مهم ویرایش سوم افزایش اصول سیستم به هشت اصل زیر میباشد : 1- افزایش میزان اثربخشی کلی ماشینآلات . 2- اجرای نت خودکنترلی توسط پرسنل خطوط تولید . 3- اجرای نت برنامهریزی شده توسط بخش نگهداری و تعمیرات . 4- برگزاری دورههای آموزش تئوری و عملی برای کلیه پرسنل . 5- مدیریت زودهنگام بر روی ماشینآلات . 6- استقرار سیستم نت کیفیتی با ایجاد ارتباط بین واحدهای نت و کنترل کیفیت . 7- استقرار نت بهرهور فراگیر در واحدهای پشتیبانی و ستادی نت . 8- مدیریت ایمنی و محیط زیست .
|