تبلیغات
.::پایگاه جامع مهندسی صنایع ایران|سایت مرجع مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی كشور::. - فناوری اطلاعات، الگوی برنامه‌ریزی در منابع سازمان
تبلیغات

منوی اصلی

فهرست موضوعی
 تعریف مهندسی صنایع (3)
 تاریخچه مهندسی صنایع (14)
 اصول مهندسی‌ صنایع (5)
 گرایشهای مهندسی صنایع (6)
 کلیدواژه مهندسی صنایع (12)
 نرم‌افزار مهندسی صنایع (7)
 ارگونومی (1)
 الگوبرداری تطبیقی (6)
 برنامه‌ریزی منابع سازمانی (4)
 پژوهش در عملیات (4)
 تفکر ناب (2)
 تولید ناب (5)
 تئوری بهینه‌سازی (1)
 حسابداری مدیریت (3)
 شش سیگما (5)
 طرح‌ریزی‌واحدهای‌صنعتی (1)
 صنایع خودروسازی (22)
 کارشناسی ارشد (8)
 مبانی سازمان و مدیریت (11)
 مدیریت استراتژیک (2)
 مدیریت پروژه (26)
 مدیریت تکنولوژی (3)
 مدیریت تعارض (1)
 مدیریت تغییر (1)
 مدیریت دانش (11)
 مدیریت ریسک (3)
 مدیریت زنجیره تامین (10)
 مدیریت کیفیت (23)
 مدیریت منابع انسانی (9)
 مهندسی ارزش (4)
 مهندسی مجدد (10)
 مهندسی معکوس (3)
 نگهداری و تعمیرات (8)
 هیوریستیک‌ها (3)
 عمومی (5)
 TRIZ (4)
 RFID (2)

نظرسنجی

کاربر محترم ، پایگاه جامع مهندسی صنایع ایران به چه میزان توانسته است در ارتقای سطح و افزایش دانش شما در زمینه مهندسی صنایع و مفاهیم مرتبط آن موثر عمل نماید ؟




 

یكی از آخرین فناوری‌های اطلاعاتی در زمینه تحول سازمان‌ها، سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان یا 1ERP است. هدف اصلی این فناوری، نفوذ فناوری اطلاعات در تمامی مراحل فعالیت‌های سازمان یا بنگاه اقتصادی است تا منابع مختلف بتوانند با یكدیگر و رعایت تبادلات منطقی بین هم، خروجی یكپارچه‌ای را ارائه دهند.

سیستم‌های اطلاعاتی كارا و یكپارچه‌ای كه بتوانند تمامی فعالیت‌ها و وظایف موجود در یك سازمان را تحت پوشش قرار داده و اطلاعات لازم و ضروری را بموقع در اختیار استفاده‌كنندگان آن قرار دهند، از جمله ابزار مفیدی هستند كه سازمان‌ها برای افزایش قابلیت‌های خود، بهبود عملكرد، تصمیم‌گیری بهتر و دستیابی به مزیت رقابتی، از آنها استفاده می‌كنند. در این میان، سیستم‌های ERP جزء آخرین ابزار مدیریتی هستند كه قادر است اطلاعات موجود در سازمان را با استفاده از IT در تمام حوزه‌های فعالیت سازمان، به‌طور یكپارچه و منسجم جمع‌آوری كرده و اطلاعات و نتایج حاصل از آن را در اختیار استفاده‌كنندگان آن در سطوح مختلف سازمان قرار دهد. این سیستم‌ها را می‌توان جزئی از ثمره‌های جدید IT در یك دهه گذشته دانست كه با پیشرفت مداوم، بسرعت در حال دگرگونی و تكامل است.
در این مقاله، سیستم فناوری اطلاعات و نقش آن در برنامه‌ریزی منابع سازمان را بررسی كرده‌ایم. در مورد سیر تكاملی
ERP توضیح مختصری داده و در ادامه، كاركردها و روش‌های اجرا، مزایای پیاده‌سازی، تعامل و سازگاری سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان با تجارت الكترونیك و جایگاه آن در لایه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی مطالبی را ذكر كرده‌ایم. سپس به بررسی توسعه برنامه‌ریزی منابع سازمان و نقش IT در توسعه ERP و شكل‌گیری ERP توسعه یافته (ERPII) پرداخته‌ایم. در خاتمه نیز به دلایل شكست پروژه‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان و موانع اصلی موجود در پیاده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان اشاره می‌كنیم.

 

* نویسنده : سیدابوالفضل جعفری‌نژاد

تعریف سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان

برای ERP تعاریف متعددی ارائه شده است كه تقریباً همه یك مفهوم را بیان می‌كنند. برای نمونه به چند مورد نمونه توجه فرمایید:

- ERP راه‌حلی سیستمی مبتنی‌بر فناوری اطلاعات است كه منابع سازمان را توسط یك سیستم به هم پیوسته با سرعت، دقت و كیفیت بالا در كنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می‌دهد تا به‌طور مناسب فرایند برنامه‌ریزی و عملیات سازمان را مدیریت كنند.

- ERP تركیبی از انسان، فناوری و فرایندهاست. فرایندی پیچیده است كه در كشورهای درحال توسعه مانند چین كه دارای سرمایه‌های فراوان و همچنین دارای باز مهندسی (مهندسی مجدد) فرایند كسب‌وكار زیادی است، توسعه پیدا كرده است.

- سیستم‌های ERP درواقع نرم‌افزارهایی هستند كه داده‌های موجود سراسر سازمان را یكپارچه كرده و در زمان مناسب در اختیار كاربرانی قرار می‌دهند كه به آنها نیاز دارند. چنین سیستمی به تمامی افراد یك مجموعه اجازه می‌دهد تا در هماهنگی با هم كار كنند، حتی اگر میان آنها مرزهای جغرافیایی وجود داشته باشد. به این ترتیب، ERP محیطی برای بهبود عملكرد تجاری و كسب مزیت رقابتی فراهم می‌كند.

تاریخچه برنامه‌ریزی منابع سازمان

ظهور ERP را باید دهه 1960 دانست كه عمده تأكید آن در این دوران افزایش درآمد و تقویت كسب‌وكار از طریق یكپارچه‌سازی فرایندها و عملكردها بود. در 1972 پنج تن از مدیران IBM با هدف تكامل و پیاده‌سازی مفاهیم ERP، از سمت خود استعفا داده و شركتی با عنوان SAP را كه نخستین شركت توسعه و اجرای نرم‌افزارهای خاص ERP بود، تأسیس كردند. این شركت هنوز هم در این زمینه فعالیت دارد.
با ظهور برنامه‌ریزی منابع سازمان در حوزه تولید، تمامی سیستم‌های تولیدی تحت پوشش قرار گرفتند. بخش‌ها، فرایندها و وظایف مختلفی از جمله كنترل كیفیت، نگهداری و تعمیرات، حسابداری و مالی و ... به سیستم‌های تولیدی متصل شدند و برنامه‌ریزی منابع سازمان به‌عنوان حد فاصل سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت ارتباط با مشتری، مطرح شد. این سیستم بیش از آنكه عنوان جدیدی برای
MRPII باشد، به‌عنوان سطح بعدی در سطوح تكاملی سیستم‌های كامپیوتری طراحی شده به‌منظور پشتیبانی از عملیات سازمان، مطرح است. این سیستم‌ها، علاوه‌بر ویژگی‌های اضافی، یكپارچه‌سازی بهتری از بخش‌های MRPII دارند. ویژگی‌های اضافه شده به برنامه‌ریزی منابع سازمان، معمولاً شامل مدیریت منابع انسانی، سیستم‌های پرداخت حقوق و دستمزد، كنترل اسناد و مدارك، كنترل كیفیت و گاهی نگهداری و تعمیرات می‌شود.

در 1995، مقوله اینترنت وارد ERP شد و در سال‌های 1998 تا 2000، تبادل الكترونیك اطلاعات و ERP به یكدیگر پیوند خوردند. در سال 2000 سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان تحت وب توسعه یافتند كه از فناوری چند لایه‌ای در معماری سیستم اطلاعاتی پشتیبانی می‌كردند.

امروزه نیز سیستم‌های جدیدی با عنوان ERP II در حال توسعه هستند كه اساس آنها وب است و تمركز بسیار زیادی بر حمایت از بخش مدیریت زنجیره تأمین دارند. در تعریف امروزی از ERP، آن را سیستمی كاملاً مرتبط و جدایی‌ناپذیر از مدیریت زنجیره تأمین تعریف می‌كنند.

 

كاركردهای سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان

به‌طور كلی نمی‌توان استانداری ویژه برای كاركردهای یك نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمان ارائه داد زیرا اغلب به‌طور خاص برای هر سازمان تهیه می‌شوند و حتی در صورتی كه به فروش برسند، نیاز به تغییر و هماهنگ‌سازی با مؤسه و كسب‌وكار ویژه آن دارند. از این‌رو، ممكن است بعضی از نرم‌افزارها كه به‌عنوان بهترین گزینه برای برخی مؤسسه‌ها استفاده می‌شوند، تنها بعضی از كاركردهای مطرح شده را در برداشته باشند و یا اینكه برخی با داشتن تمامی كاركردهای مطرح، باز هم در پاسخ‌گویی و براورده ساختن نیازهای یك مؤسسه ناتوان باشند. با این حال، عمده كاركردهای برنامه‌ریزی منابع سازمان را می‌توان به شرح زیر دسته‌بندی كرد:

1. توزیع و فروش: كاركردهای توزیع و فروش به دو گروه كلی زیر تقسیم می‌شوند:
الف- اتوماسیون نیروی فروش: كاركردهایی را برای انجام فرایندهای فروش - مانند مدیریت قرارداد، پیش‌بینی فروش و مدیریت سفارش، در اختیار سازمان قرار می‌دهد تا با ارائه دسترسی بی‌درنگ به اطلاعات فروش، وظایفی چون ورود سفارش، تحویل و صدور صورتحساب و ...، همگی بهبود یابند.
ب- مدیریت ارتباط با مشتری: ارتباطات میان مشتری و شركت را، شامل انتخاب محصول، خرید، دریافت شكایات، خدمات پس از فروش و بازاریابی، به سوی یك سیستم تحت مدیریت سوق می‌دهد.

2. برنامه‌ریزی تولید: این بخش از نرم‌افزار با كاهش دوره‌های برنامه‌ریزی، ارائه اطلاعات به‌روز و افزایش بهره‌وری فرایندهای كاری، قابلیت تحویل سریع را برای مؤسسه فراهم می‌كند. چنین شیوه‌ای قابلیت به كارگیری در صنایع مختلف را داراست. یكپارچه‌سازی بخش پشتیبانی فروش با سایر بخش‌های زنجیره تأمین، این اطمینان را ایجاد می‌كند كه تمامی تبادلات مربوط به فرایند پشتیبانی - از تدارك مواد و انبارداری تا فروش و توزیع - به شكلی بهینه تنظیم شوند.

3. تهیه و تدارك مواد: بخش پشتیبانی تدارك كه بعضاً با عناوین مدیریت مواد یا مدیریت انبار یا حتی مدیریت زنجیره تأمین نیز شناخته می‌شود. دامنه‌ای وسیع از توابع یكپارچه را در اختیار دارد كه زمینه‌ساز بهینه‌سازی خرید، مدیریت موجودی و عملیات انبار می‌شوند. سطح بالای اتوماسیون در این بخش، انجام فعالیت‌های زمانبری همچون تعیین منبع بهینه تأمین، تحلیل و محاسبه قیمت خرده‌فروش‌ها، صدور سفارش‌های خرید، مدیریت فرایند واگذاری اختیار برای تقاضاهای خرید و پردازش صورتحساب پرداخت را بسیار ساده‌تر می‌كند.

4. مدیریت سازمان و منابع انسانی: این نوع كاركرد در برگیرنده توابعی نظیر مدیریت كاركنان، پردازش وقایع تجاری، پردازش مدیریت سازمان، پردازش پرداخت و مدیریت حقوق و دستمزد است. برنامه‌های كاربردی گوناگونی در این بخش، برای تسهیل وظایفی چون استخدام، برنامه‌ریزی توسعه كاركنان و ایجاد مشخصه‌های شغل و سیاهه‌های تأیید صلاحیت، طراحی می‌شوند.

5. برنامه‌ریزی و كنترل تجاری: این بخش در برگیرنده كاركردهای كنترل هزینه، تحلیل سودآوری، حسابداری مركز سود و مدیریت هزینه است. بسته به نوع مؤسسه، كنترل هزینه محصول شامل دو فرایند هزینه‌یابی سفارش محصول و كنترل موجودی هزینه است. هزینه‌یابی محصول، دربردارنده تخمین هزینه‌های مواد یا هزینه‌های موجودی، پیش از به جریان افتادن یك سفارش ساخت است. این بخش كاربردی، ابزاری برای برنامه‌ریزی هزینه‌ها و تعیین قیمت‌هاست كه هزینه كالاهای تولیدی و نیز كالاهای فروخته شده را برای هر محصول محاسبه می‌كند.

 

روش‌های اجرای پروژه برنامه‌ریزی منابع سازمان

سه روش متداول برای اجرای برنامه‌ریزی منابع سازمان وجود دارد:

انفجار بزرگ: این روش، بلند پروازانه‌ترین و سخت‌ترین راه ایجاد یك ERP است. در این روش، مؤسسه یكباره تمامی سیستم‌های قدیمی خود را كنار می‌گذارد و یك سیستم ERP در تمام مؤسسه راه می‌اندازند. هر چند روزگاری این روش بر ایجاد ERPها حكم‌فرما بود، امروزه كمتر از آن استفاده می‌شود. واداشتن همه به پذیرش سیستم جدید به‌طور یكدفعه و همزمان، كاری مهیب است، چون سیستم جدید هیچ مدافعی ندارد. هیچ‌كس در مؤسسه تجربه كار با آن را ندارد، بنابراین هیچ‌كس اطمینان ندارد كه سیستم جدید كارش را درست انجام می‌دهد.

راهبرد انتخابی: این روش به شركت‌های بزرگ توصیه می‌كند. بسیاری از فرایندها را بین بخش‌های مختلف به اشتراك نگذارند بلكه در هر بخش نسخه‌ای مجزا از ERP نصب شود و تنها از طریق برخی فرایندهای خاص (مانند نگهداری اطلاعات مالی) مشترك باشند. این متداول‌ترین راه است. در این حالت هر بخش از سازمان نسخه خاص خودش از ERP را دارد كه سیستمی جدا با پایگاه داده‌ای جداست. این سیستم‌ها تنها از طریق به اشتراك گذاشتن اطلاعات لازم برای به‌دست آوردن تصویری كلی از كار همه واحدهای مؤسسه (مثلاً سود واحدهای مختلف) به هم مربوط می‌شوند، یا از طریق فرایندهایی كه در تمام بخش‌ها تقریباً یكسان هستند (مثلاً مدیریت منابع انسانی). در این روش ابتدا یكی از بخش‌ها كه صبر و حوصله بیشتری دارد و در صورت پیش‌آمدن اشكال به اصل تجارت ضربه نمی‌زند، برای راه‌اندازی یك سیستم آزمایشی انتخاب می‌شود. پس از رفع نقایص ERP در این بخش، كار روی بخش‌های دیگر آغاز می‌گردد. برنامه‌ریزی برای این روش، بلندمدت است.

فروكوفتن: در این روش، ERP طراحی را دیكته می‌كند و تمركز تنها روی كمی از فرایندهای كلیدی است. این روش بیشتر برای مؤسسات كوچكی مناسب است كه می‌خواهند با ایجاد ERP رشد می‌كنند. در این روش، هدف، راه‌اندازی سریع ERP است و جدا شدن از روش‌های پیچیده مهندسی مجدد، با استفاده از فرایندهای از قبل حاضر شده. مؤسساتی كه ERP را این‌گونه به خدمت گرفته‌اند، نمی‌توانند ادعا كنند، برگشت سود زیادی از سیستم جدید برده‌اند. اغلب آنها از این سیستم به‌عنوان زیربنایی برای كوشش‌های بعدی استفاده می‌كنند. چنین سیستمی فقط كمی از سیستم‌های قدیمی بهتر است، چون كاركنان را وادار به تغییر هیچ یك از عادات قدیمی‌شان نمی‌كند.
یكی از مؤثرترین روش‌های اجرای
ERP، استفاده از تجربیات شركت‌های موفق و پیشرو در این زمینه است. آشنایی با تجربیات صدها شركت برتر در اقتصاد جهانی و به‌كارگیری هزاران روش و فرایند نوین، موجب گشایش بسیاری از گره‌های كنونی سازمان‌ها و ایجاد روش‌های جدید به‌منظور پیوستن به جمع پیشروان فناوری اطلاعات و استفاده‌كننده از فناوری‌های مهندسی مجدد و سپس مدیریت روابط مشتری و برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌شود.

 

مزایای پیاده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان

نخستین مزیتی كه در كوتاه‌مدت و پس از پیاده‌سازی می‌توان انتظار داشت، كاهش هزینه‌های عملیاتی نظیر كاهش هزینه‌های كنترل موجودی انبار، هزینه تولید، هزینه عملیات حسابداری و ثبت وقایع مالی، هزینه‌های بازاریابی و پشتیبانی است. از دیگر مزایای به‌كارگیری ERP می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
- ایجاد یكپارچگی سازمانی از بعد اطلاعاتی و افزایش سازگاری در اطلاعات موجود در سازمان.
- پیاده‌سازی برنامه‌ریزی منابع سازمان با ایجاد ستون فقرات قوی از انباره داده‌ها. این سیستم دسترسی بهتر و سریع‌تر به داده‌ها را برای مدیریت امكان‌پذیر می‌سازد و به‌این‌ترتیب مدیر می‌تواند برای تصمیم‌گیری با سرعت به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته باشد.
- افزایش شفافیت و ردگیری فرایند تولید برای مشتری، افزایش قابلیت متناسب‌سازی برای مشتری و تطبیق بیشتر با نیازهای وی و افزایش رضایت‌مندی مشتری در تمام فرایندهایی كه وی با آنها درگیر است، از لحظه سفارش تا دریافت و حمل و نقل محصول از مزایای دیگر آن است.
- مهم‌ترین مزیت برنامه‌ریزی منابع سازمان بهبود هماهنگی بین بخش‌های سازمان و افزایش كارایی فرایندهاست.

- استانداردسازی فرایندهای سازمانی براساس بهترین تجربیاتی كه شركت‌های عرضه‌كننده نرم‌افزار از سازمان‌های مختلف به‌دست آورده‌اند.

- امكان و یا تسهیل توسعه سیستم‌ها و فناوری‌های جدید از جمله تولید بهنگام و...
- توسعه زیرساخت‌های لازم به‌منظور ورود به بحث بازرگانی الكترونیك.

- پشتیبانی از برنامه‌ریزی استراتژیك.

 

سازگاری سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان با تجارت الكترونیك

نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمان، پیچیده‌اند و برای استفاده عمومی ساخته نشده‌اند. آنها فرض می‌كنند كسانی كه سفارش‌ها را پیگیری می‌كنند، فقط كاركنان مؤسسه شما هستند كه برای استفاده از این سیستم آموزش دیده‌اند. اكنون مشتریان و كارپردازان شما، خواستار دسترسی به همان اطلاعات از طریق وب‌سایت شما هستند (چیزهایی نظیر وضعیت سفارش، فاكتور و ...).
یكی از مهم‌ترین مشكلات یكپارچه‌سازی برنامه‌ریزی منابع سازمان و تجارت الكترونیك این است كه اینترنت هیچ‌وقت نمی‌ایستد. نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمان بزرگ و پیچیده هستند و به نگهداری نیاز دارند. اتصال مستقیم سایت وب به
ERP راه خوبی نیست، چون باعث می‌شود در مواقعی كه ERP برای نگهداری و تعمیرات غیرفعال است، وب‌سایت كار نكند. اغلب كهنه‌كاران تجارت الكترونیك ارتباط بین ERP و تجارت‌الكترونیك را طوری می‌سازند كه قابل انعطاف باشد و در مواقعی كه ERP برای نگهداری و تعمیرات غیرفعال است، برنامه تجارت‌الكترونیك به كارش ادامه دهد. برای حل مشكلات این ارتباط نرم‌افزارهای میان‌افزار ایجاد شده‌اند. این ابزارها نقش مترجم را ایفا می‌كنند، یعنی اطلاعات را از ERP می‌گیرند و آن را به فرمتی تبدیل می‌كنند كه نرم‌افزار تجارت الكترونیك بتواند از آن استفاده كند.

جایگاه
ERP در لایه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی

ERP برپایه استفاده از سیستم‌های مدیریت پایگاه داده‌ای رابطه‌ای2 طراحی شده‌است. یعنی برای استفاده از ERP باید تمامی ساختارهای اطلاعاتی سازمان تعریف شده و هیچ خلاء اطلاعاتی در لایه‌های سیستم پردازش مبادلات سازمان وجود نداشته باشد. علاوه‌بر آن، پیوستگی اطلاعات نیز می‌بایستی وجود داشته باشد. دارای یعنی بخش‌های اطلاعاتی ERP باید تدارك دیده شود. در این‌صورت می‌توان گفت ERP جزء نرم‌افزارهای پایه برای تجارت‌الكترونیك است.

خلاصه اینكه پایه و اساس سیستم‌های درون‌سازمانی، RDBMSها هستند و ERPها مجموعه‌ فرانیدهای سازمانی هستند كه براساس RDBMSها تهیه و تنظیم شده‌اند و از آنجا كه این فرایندها تقریباً در سازمان‌ها و صنایع مشابه به صورت استاندارد و یكسان هستند، پس كمك بسزایی در زمینه رسیدن این سازمان‌ها به سیستم‌های برون سازمانی SCM و CRM می‌كنند.

 

تفاوت سیستم‌های اطلاعات مدیریت با سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان

ERP را باید جدیدترین ابزار موجود و تكامل یافته سیستم‌های اطلاعات مدیریت دانست و مبنای كاركرد آن را تفكر فرایندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای، توجه و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌های كمی در جهت افزایش رضایت مشتریان عنوان كرد. ERP می‌كوشد تا تمام فرایندهای سازمان به صورت یكپارچه و با نگرش فرایندی با هم مرتبط باشند.

ERP علاوه بر یكپارچگی، گزینه‌های برتر را نشان می‌دهد، به‌همین دلیل غول‌های نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثال‌هایی دارند كه در نسخه‌های خود به سازمان‌ها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم‌های جدید نرم‌افزاری وارد سازمان می‌شود.

سیستم ERP به‌صورت كامل سطوح مختلف سیستمی سازمان را پوشش می‌دهد. به‌این‌صورت كه هسته مركزی، پوشش‌دهنده سطوح سیستم پردازش مبادلات و سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت است و ابزار تحلیل و تجزیه تجاری پوشش‌دهنده سطوح سیستم‌های پشتیبانی از تصمیم و سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت اجرایی در سازمان هستند. البته گفتنی است كه این تقسیم‌بندی چندان شفاف نبوده و مرز مشخصی بین این سطوح و دو بخش اصلی ERP قابل ترسیم نیست و همپوشانی‌هایی در این بین وجود دارد.

 

توسعه سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان

توسعه اینترنتی تأثیر عظیمی بر جنبه‌های مختلف فناوری اطلاعات و از جمله سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان گذاشته است. بنابراین سیستم‌های ERP بیشتر مبتنی‌بر اینترنت شده‌اند. در چنین محیطی (اینترنت) كه دسترسی به منابع سیستمی از هرجا و در هر زمان امكان‌پذیر است، فروشندگان ERP نیز توانسته‌اند سیستم‌های ERP خود را توسعه دهند و با بخش‌های كسب‌وكار جدید از جمله مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت ارتباط با مشتری، اتوماسیون نیروی فروش، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پیشرفته هوش كسب‌وكار و قابلیت‌های كسب‌وكار الكترونیك یكپارچه كنند.

راه‌حل‌های مبتنی‌بر اینترنت سبب شده است كه رضایت مشتریان فرصت‌های فروش و بازاریابی افزایش و روش‌های پرداخت بهبود یابد.

 

نقش IT در شكست اغلب پروژه‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان

در ساده‌ترین سطح، ERP مجموعه‌ای از بهترین عملیات برای انجام وظایف مختلف در سازمان است كه این وظایف مثلاً شامل مالی، تولید، انبار است. برای اینكه از نرم‌افزار چیز بیشتری به‌دست آورید، باید افراد داخل سازمان خود را متقاعد به انطباق با روش‌های كاری نرم‌افزار كنید. اگر افراد در بخش‌های مختلف (كه از ERP استفاده خواهند كرد) قبول نداشته باشند كه روش‌های كاری كه داخل نرم‌افزار گنجانده شده، بهتر از روش‌های مرسوم و جاری است، در برابر استفاده از نرم‌افزار مقاومت می‌كنند و بخش فناوری اطلاعات را مجبور به تغییر نرم‌افزار به‌منظور تطبیق با فعالیت‌های مرسوم و جاری خود خواهند كرد. اینجاست كه پروژه‌های ERP دچار شكست می‌شوند و جنگ‌های درون‌سازمانی در زمینه نحوه نصب نرم‌افزار شیوع پیدا می‌كند. بخش IT درگیر تلاش‌های گران‌قیمت و طولانی برای سفارشی‌سازی نرم‌افزار می‌شود تا خواسته‌های افراد قدرتمند تجاری را براورده سازد. این سفارشی‌سازی‌ها ماهیت اصلی نرم‌افزار را ناپایدار كرده و نگهداری آن را بعد از شروع به‌كار، مشكل می‌سازند.
واحد
IT بخوبی و با سرعت می‌تواند اشكالات را در بیشتر موارد حل كند و به‌علاوه تعداد كمی از شركت‌های بزرگ می‌توانند از سفارشی‌سازی ERP امتناع كنند. هر فعالیت تجاری متفاوت و مجبور به داشتن روش‌های خاص خود است كه این روش‌ها را فروشنده به هنگام ایجاد نرم‌افزارش در نظر نگرفته است. اشتباهی كه شركت‌ها می‌كنند این است كه فكر می‌كنند عوض‌كردن عادات افرادشان از سفارشی‌سازی نرم‌افزار ساده‌تر است، در صورتی‌كه چنین نیست. مجبوركردن افراد به استفاده از نرم‌افزار برای بهبود روش‌های كاری‌شان، چالشی بسیار مشكل‌تر است. اگر شركت شما در برابر تغییرات مقاومت می‌كند، در جاری سازی پروژه ERP شما احتمال بیشتری برای شكست وجود دارد.

 

نتیجه‌گیری
در دنیای تجاری امروز، سازمان‌ها نیازمند برنامه‌ریزی برای منابع سازمانی خود در تمام سطوح مدیریتی هستند. با توجه به روند رو به گسترش جهانی‌شدن، پیشی‌گرفتن عرضه بر تقاضا و افزایش رقابت در بازارهای جهانی، شركت‌ها ناگزیر به پیوستن به بازارهای جهانی خواهند بود و برای انجام این كار وجود آمادگی لازم از جهات مختلف امری ضروری به‌نظر می‌رسد. از مهم‌ترین ابزار مورداستفاده برای كسب این آمادگی، می‌توان به عامل فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره كرد كه با استفاده از آن قادر خواهیم بود، هرچه سریعتر این مسیر را طی كنیم.
IT به‌عنوان اصلی‌ترین زیرساختار سیستم‌های توسعه یافته‌است، از این‌رو لازم است صنایع مختلف برای پیاده‌سازی سیستم‌های برنامه‌ریزی پیشرفته اقدام به تبیین استراتژی‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه IT كنند كه نتیجه نهایی آن كسب مزیت‌های رقابتی و دستیابی به استانداردهای جهانی كیفیت است. یكی از انواع ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات كه نقش مهمی در یكپارچگی اطلاعات و عملیات موجود در مؤسسات دارد و در نهایت با استفاده از امكانات خاص زمینه را برای پیوستن به بازارهای جهانی فراهم می‌سازد، سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان یا ERPها هستند كه درحال‌حاضر به‌عنوان یكی از آخرین ابزار برنامه‌ریزی و مدیریت در جهان مطرح‌اند. ERP با پوشش‌دادن شكاف‌های اطلاعاتی در سراسر مؤسسه، فعالیت‌های اساسی آن را بهبود می‌دهد، به این‌منظور كه بستر لازم برای یكپارچه‌ كردن كامل درون و برون بخش‌ها، شركت‌ها و كارخانه‌هایی كه در قالب یك مؤسسه، از مدیریتی واحد برخوردارند فراهم آید. به‌این‌ترتیب، قابلیت سازگاری در محیط‌های در حال تغییر، تسهیل شده و مؤسسه نسبت به واكنش سریع به نیازهای تغییر یافته و جدید، توانمند می‌شود. این سیستم‌ها قادرند با بهره‌گیری از فناوری‌ اطلاعات، سیستم‌ها و عملیات موجود در سازمان‌ها را یكپارچه كنند و در قالب یك پایگاه اطلاعاتی واحد در دسترس قرار دهند.

 

پانوشت‌ها:
1 .
Enterprise Resources Planning

2 . (Rdbms)= Relational Database Management Systems

 

منابع:

-- نشریه صنعت خودرو

1. رضایی‌پورمحمدرضا " ERP برنامه‌ریز منابع سازمان" رشت: دهسرا، ‏.

2. اب‍طح‍‌، ح‍س‍ی‍ن‌" آم‍وزش‌ و ب‍ه‍س‍از‌ م‍ن‍اب‍ع‌ ان‍س‍ان‍‌" ت‍ه‍ران‌: س‍ازم‍ان‌ گ‍س‍ت‍رش‌ و ن‍وس‍از‌ ص‍ن‍ای‍ع‌ ای‍ران‌، م‍وس‍س‍ه‌ م‍طال‍ع‍ات‍‌ و ب‍رن‍ام‍ه‌ری‍ز‌ آم‍وزش‍‌، .

3. سامر،مر"برنامه‌ریز منابع سازمان" ترجمه رسول شفای و نورالدین دبیر. تهران: نصیر‏،

4. علیزاده، جواد"برنامه‌ریز منابع سازمان‌ها‏" تهران: کتاب مرو: شرکت ناقوس اندیشه، .

5. ش‍ی‍ل‍دز، م‍ورل‌"ت‍ج‍ارت‌ ال‍ک‍ت‍رون‍ی‍ک‌ و ب‍رن‍ام‍ه‌ری‍ز‌ م‍ن‍اب‍ع‌ س‍ازم‍ان‌"ت‍رج‍م‍ه‌ ع‍ل‍‌ پ‍ارس‍ائ‍ی‍ان‌، پ‍ی‍ام‌ ح‍ن‍ی‍ف‍‌زاده‌ .ت‍ه‍ران‌: ت‍رم‍ه‌‏‏‏‏، .

6. ک‍ارگ‍ر‌، م‍ه‍رداد" م‍دی‍ری‍ت‌ م‍ن‍اب‍ع‌ ان‍س‍ان‍‌ ف‍ن‍اور‌ اطلاع‍ات‌" ت‍ه‍ران‌ : دان‍ش‍گ‍اه‌ ع‍ل‍م‌ و ص‍ن‍ع‍ت‌ ای‍ران‌،م‍رک‍ز ان‍ت‍ش‍ارات‌ ، .

7. ف‍ی‍ل‍یپ‍س‌، ج‍وزف‌ "م‍دی‍ری‍ت‌ پ‍روژه‌ه‍ا‌ ف‍ن‍اور‌ اطلاع‍ات‌" م‍ت‍رج‍م‍ی‍ن‌ س‍ع‍ی‍د خ‍ان‌ آق‍ا ... [و د‍گ‍ران‌] ت‍ه‍ران‌ : ش‍رک‍ت‌ آب‍ان‌ س‍ام‍ان‍ه‌ اطلاع‍ات‌ ، .

8. روکو، میهال‌س"نقش فناور‌ها همگرا در بهبود عملکرد انسان"؛مترجمان علیرضا فرشچ، مصطف مهرورز، تهران: موسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاع، مرکز آینده‌پژوه علوم و فناور دفاع‏‏،.

9. ک‍ازرون‍‌، اف‍ش‍ی‍ن‌" راه‌ح‍ل‌ ا‌. آر. پی‍‌: ب‍رن‍ام‍ه‌ری‍زی‌ م‍ن‍اب‍ع‌ س‍ازم‍ان‌؛ س‍ی‍س‍ت‍م‌ه‍ا‌ ی‍ک‍پ‍ارچ‍ه‌ اطلاع‍ات‍‌ م‍ب‍ت‍نی ب‍ر ف‍ن‍اوری‌ اطلاع‍ات‌" ت‍ه‍ران‌: ذره‌، .

تاریخ: چهارشنبه 14 بهمن 1388 | ارسال پیام

 پیرامون سایت

پایگاه جامع مهندسی صنایع ایران در سال 1384 با هدف دستیابی آسان و رایگان پژوهشگران عرصه مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی ایران به متون و مقالات تخصصی شکل گرفت ؛ این تلاش مرهون تخصص و کارآمدی محققین این حوزه است که ذکر نام آنها در کنار آثارشان تنها راه سپاسگزاری ما در این ساختار مجازی است

مصطفی هاشم زاده


آمار سایت
کل بازدیدها:
بازدید امروز:
بازدید دیروز:
بازدید این ماه:
بازدید ماه قبل:
آخرین بازدید:
تعداد کل پست ها:
آخرین بروز رسانی:

آرشیو مطالب
  اسفند 1392 (1)
  تیر 1390 (4)
  خرداد 1390 (1)
  فروردین 1390 (3)
  آبان 1389 (1)
  مهر 1389 (7)
  فروردین 1389 (1)
  اسفند 1388 (2)
  بهمن 1388 (11)
  دی 1388 (2)
  آذر 1388 (1)
  آبان 1388 (1)
  مرداد 1388 (3)
  تیر 1388 (4)
  اردیبهشت 1388 (2)
  اسفند 1387 (1)
  بهمن 1387 (2)
  دی 1387 (1)
  آذر 1387 (3)
  آبان 1387 (4)
  مهر 1387 (1)
  شهریور 1387 (6)
  مرداد 1387 (4)
  تیر 1387 (5)
  خرداد 1387 (1)
  اردیبهشت 1387 (1)
  فروردین 1387 (1)
  اسفند 1386 (1)
  بهمن 1386 (3)
  دی 1386 (3)
 لیست آرشیوها

جستجو در سایت
 


wwwieir
Google