ارسال
در:
تولید ناب،
|
زادگاه تولید ناب در شركت تویوتا در جزیره ناگویا در ژاپن است . نخستین پیروزی خانواده تویوتا در صنعت ماشینآلات نساجی بود و در دهه 1930 به دلیل نیاز شدید دولت ، شركت مذكور وارد صنعت وسایلنقلیه موتوری گردید ؛ در آن سالها این شركت با مشكلاتی از قبیل بازار داخلی كوچك ، نیروی كار ثابت ، فقدان سرمایه كافی و رقبای خارجی علاقهمند به بازار ژاپن مواجه بود . در آن سالها ، ای جیتویوتا با مهندس شركت ، تایچیاوهنو به آمریكا سفر كرده و از شركت اتومبیلسازی فورد بازدید به عمل آوردند و نهایتا به این نتیجه رسیدند كه اصول تولید انبوه قابلیت پیادهسازی در ژاپن را ندارد و این سیستم پر از Muda(اتلاف) است . برهمین اساس ، آنها شیوه جدیدی از تولید كه بعدها تولید ناب نام گرفت را ایجاد نمودند . یك تولیدگر ناب مزایای تولید دستی و تولید انبوه را با یكدیگر تلفیق كرده و از قیمت بالای اولی و انعطاف ناپذیری دومی اجتناب مینماید و از ماشینآلاتی استفاده میكند كه هم خودكار و هم انعطافپذیرند . برخی از مشخصههای تولید ناب عبارتند از : 1- استفاده از JIT. 2- تاكید بر پیشگیری از تولید محصول معیوب . 3- پاسخ به نیازهای مشتریان . 4- کایزن . 5- سیستم افقی ارتباطات . 6- افزایش ادغام وظایف . در گام آتی به برتریهای تولید ناب بر تولید انبوه خواهیم پرداخت ...
|
|